Ukmergėje lauko parodų paviljone „Gobis“ eksponuojami ukmergiškės dailininkės Birutės Žilėnienės keramikos darbai atveria moteriškąją pasaulėjautą, ateinančią iš pasąmonės, iš vidinių gelmių, susipinančią su pagonybe, krikščionybe, tautiniu identitetu, ir kalbančią per formas.

B. Žilėnienė gimė 1957 m. Karagandoje, tremtyje, represuotų politinių kalinių šeimoje.

Kiek save prisimena vaikystėje, lipdydavo. 1976 – 1981 m. studijavo ir baigė tuometinį Šiauliu pedagoginio instituto dailės fakultetą. Diplominiam darbui sukūrė keramikinį mini pano "Didieji menininkai“, skirtą instituto dailės fakulteto skaityklai. Darbas tuomet buvo įvertintas kaip geriausias. Jo vadovė – keramikė, docentė Aldona Visockienė.

B. Žilėnienės darbai – tai žiesti, lipdyti tradicinių ir netradicinių formų indai iš lietuviško raudono molio. „Indą jungiu su lipdyta mažųjų formų plastika, naudoju ažūro elementus, kartais savo menines idėjas perteikiu ir abstrahuota forma“, – sako autorė.

Ankstyvuoju savo periodu B. Žilėnienė kūrė keramikinius papuošalus, vėrinius raku technika. Daugumoje darbų vyrauja moters tema. „Moteris kaip pagoniškosios šventos ugnies saugotoja, žalčio moteris, moteris – prisikelianti Lietuva, moteris – Dievo Motina“ – dalijasi keramikė.  

Parodoje, tarp indų, žvakidžių, įsikomponuoja ir Šventasis Kazimieras, rankoje laikantis lelijos žiedą, ir dvaro gyvenimo akimirka, dvaro panelei išsispyrus iš batelių ir pametus karolius, ir sparnuota Moteris, atvirai atidengtomis krūtimis, ir tėvų atminimui skirtas simbolinis „Laimės šulinys“, labiau primenantis gyvenimo svarstykles su įtemptu raudonu likimo siūlu. Darbai išjausti asmenine patirtimi, subtiliai perteikia autorės jauseną.

Dailininkės darbų kolorite derinamos spalvos nuo juodos iki tamsiai rudos, mėlynos, žalios. „Šios dermės tarsi, dar labia užtvirtinamos vario oksido metaliniu ornamentuotu piešiniu ar reljefinio įspaudo dekoru, neretai nešančiu ir simbolio prasmes“, - sako autorė. Dekorui B. Žilėnienė naudoja ivairias glazūras, angobus. Keramiką ji jungia ir su medžiu, oda, tekstile, akmeniu, betono plokšte.

Baigusi studijas, dailininkė sukūrė keletą darbų viešuju erdvių interjerams: keramikinį pano ir dekoratyvinių vazų komplektą „Šventė“ Ukmergės kultūros centre bei dekoratyvini pano „Žydintis pavasaris“ Jakutiskių miestelio viešojoje įstaigoje, Ukmergės rajone.

Autorės darbų yra įsigiję privatūs asmenys Lietuvoje ir užsienyje.
B. Žilėnienė parodose dalyvauja no 1980 m. Svarbesnės yra:
- 1988 m. IX respublikinė dailės mokytojų kūrybos darbų paroda (darbas buvo apdovanotas Švietimo ir mokslo ministerijos ir Dailininkų sąjungos Šiauliu skyriaus diplomais), Šiaulių parodų rūmai;
- 1991 m. Respublikinė taikomosios dailės paroda Vilniuje, tuometiniuose Vilniaus parodų rūmuose;
- 1992 m. grupinė paroda Vokietijoje, Bad Langensalza.

Nuo 1992 m. yra Ukmergės kultūros centro dailės galerijoje rengiamų grupinių parodų dalyvė. 1993 m., 1994 m. ir 2007 m. surengė personalines parodas Anykščių, Kedainių ir Ukmergės kultūros centro dailės galerijose.

Dalyvauja Respublikiniuose profesionaliosios keramikos parodose - pleneruose Salų miestelyje (Rokiškio muziejuje), Vaitkuškio ir Leonpolio dvaruose, Ukmergės rajone.

Lauko ekspozicijų projekto autorius ir kuratorius – Tomas J. Daunora. Parodas Ukmergėje rengia – Kultūrinių iniciatyvų grupė Kvadratas, remia – Ukmergės rajono savivaldybė.

Paroda veiks iki gegužės 25 d.

Nuotraukos - autorių. 

Svetainėje naudojami slapukai, kurie padeda užtikrinti Jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą, Jūs sutinkate su mūsų slapukų naudojimo tvarka ir taisyklėmis. Skaityti daugiau